2014. nov 01.

Variációk Khachapurira 1.

írta: Solara
Variációk Khachapurira 1.

Nemrégen került a szótáramba ez a gasztronómiai kifejezés, egy grúz barátom által. Meglehetősen kevés ismeretem volt Grúziáról, ezért utána olvastam, különösen a gasztronómiájának. Csupa meglepetés ez az ország! Az első dolog, amire rábukkantam a khachapuri. A fényképeket látva elhatároztam, hogy ezt kipróbálom. Kissé megszállottan nyomoztam a minél autentikusabb receptek után, majd grúz barátom látva erőfeszítéseimet, megszánt, és figyelmembe ezt az oldalt itt, ahol nem csak a khachapuri, de minden egyéb ami grúz megtalálható. Nézegetve a recepteket, az volt a benyomásom, hogy bizonyos ételek nagyon hasonlítanak a mi konyhánkra. Érlelődik bennem az elhatározás, hogy elmenjek és eredetiben kóstolgassam a grúz ételeket autentikus helyeken.

Az első recept, amit kipróbáltam, még grúz barátom előtti időkből, b.z. (azaz: before Zura) gyors, egyszerű és igen finom.

Hozzávalók:

  • 150g lisz
  • 5-6 kanál görög joghurt
  • csipet só
  • töltelékhez: 150g reszelt sajt. Eredetileg Sulguni sajt kellene, de ez Magyarországon nem minden boltban kapható. Az itt élő grúzok az Anikó sajtra esküsznek, ez hasonlít legjobban az ő sajtjukra. (A Mozzarella+Feta kombót nem ajánlom, kipróbáltam, nem jött be)

A hozzávalókból gyors mozdulatokkal összeállítunk egy rugalmas, jól nyújtható tésztát. Kinyújtjuk kb 30cm átmérőjű körré, majd a közere elhelyezzük a sajtot, kb 2cm szabad peremet hagyva.

 image_44.jpg

 

Ezután a képen látható módon behajtogatjuk a széleket, összenyomkodjuk, megfordítjuk és a sütőforma méretére nyújtjuk ismét a megtöltött tésztát a töltelékkel együtt. Arra figyeljünk, hogy minél kevesebb levegő maradjon a tészta belsejében. Előmelegített sütőben, 200C fokon 10-12 perc alatt aranyszínűre sütjük. Sütőből kivéve olvasztott (ha tetszik fokhagymás) vajjal megkenjük a tetejét. Melegen tálaljuk.

 2014-11-02 10.01.19.jpg

Remek előétel, borkorcsolya vagy egyszerűen egy hangulatos reggeli lehet belőle.

Foly. köv.....

 

 

 

Szólj hozzá

Khachapuri Grúz konyha